Onderdeel van FORTEZZA Groep

  070 327 7281  info@fortezza-groep.nl

Wat is

de Cloud?

De afgelopen 25 jaar heeft onze manier van communiceren, dataopslag en werken een flinke verandering doorgemaakt. Netwerkomgevingen van organisaties verschoven van lokaal en in-house, naar een remote datacenter en belandden uiteindelijk in de Cloud. Waar je voorheen exact kon aangeven waar jouw data was, is dat met de komst van de Cloud een stuk lastiger geworden. En wat is nu eigenlijk de Cloud? We leggen je het graag uit aan de hand van een definitie en de bijbehorende kenmerken.

De Cloud: een definitie

De Cloud is iets ongrijpbaars. We geven het deze term, omdat voor ons gevoel onze documenten, e-mails en chatberichten tussen de wolken zweven. Maar eigenlijk is de Cloud niet iets in de lucht, maar een soort spinnenweb van servers over de hele wereld die via het internet met elkaar zijn verbonden. Microsoft hanteert dan ook de volgende definitie: “De Cloud is een globaal netwerk van externe servers die elk een unieke functie hebben en aan elkaar zijn gekoppeld. Dit netwerk dient als één ecosysteem.

Dat netwerk kun je in feite vergelijken met wanneer je jouw serverruimte koppelt met die van de buren. Elk heeft een andere functie: één van de ruimtes biedt bijvoorbeeld een dataopslag, een ander een mailoplossing en weer een ander een boekhoudpakket. Gezamenlijk heb je dan een mini-cloudoplossing gecreëerd, je kunt je immers probleemloos aanmelden bij alle serverruimtes om bijvoorbeeld je boekhouding te doen (Software-as-a-Service, SaaS), zonder te weten welke organisatie (welke buur) de applicatie aanbiedt.

Er is dus niet heel veel veranderd als je de traditionele en de nieuwe netwerkomgevingen bekijkt. De Cloud bestaat nog steeds uit dezelfde elementen: servers, geïnstalleerde software en applicaties. En zolang er een internetverbinding is, kun je altijd en overal werken. Alleen de benodigde fysieke hardware wordt op een andere, maar efficiëntere manier ingezet.

Wat kenmerkt de Cloud?

Aan de voorkant merk je maar weinig van de verschuiving van een netwerklocatie of virtuele werkplek. Maar aan de achterkant is die verplaatsing van enen en nullen een radicale verandering geweest. De Cloud heeft dan ook een aantal unieke kenmerken:  

  • De Cloud is één grote supercomputer.
    In plaats van een lokale serveromgeving, heb je nu wereldwijd een ecosysteem aan servers tot je beschikking. Al die servers zijn specifiek ingericht om bijvoorbeeld data in op te slaan, e-mails te verwerken of services te leveren, zoals Office-diensten of digitaal vergaderen. Zo is jouw netwerkomgeving getransformeerd naar één grote virtuele supercomputer.   
  • Schaalbaarheid.
    Een netwerk aan servers heeft één groot voordeel, namelijk schaalbaarheid. Moest je voorheen een nieuwe server aanschaffen en installeren voor extra capaciteit of het datacenter bellen voor aanvullende serverruimte, met de Cloud kun je opschalen wanneer dat nodig is. Dat biedt enorm veel flexibiliteit om piekmomenten op te vangen én je betaalt nooit te veel, want je kunt elk moment weer afschalen. Dat betekent ook een verschuiving in kosten: van een eenmalige investering (capital expenditures) naar maandelijkse uitgaven (operational expenditures).
  • Overal en altijd toegankelijk.
    Zolang je bent verbonden met het internet, zijn je bestanden en gegevens altijd en overal te benaderen. Omdat je virtueel werkt, ben je niet meer gebonden aan een vaste werkplek. Even in de trein je e-mail checken of bij de klant de laatste offerte doornemen, dat kan op elk apparaat dat je hiervoor wilt gebruiken. De Cloud maakt werken een stuk efficiënter.
  • Digitale beveiliging. 
    Microsoft stopt veel geld in cybersecurity, de aankomende jaren ruim 17 miljard euro. Maar ook als organisatie ben je verantwoordelijk voor de digitale beveiliging van jouw bedrijfs- en persoonsgegevens. Omdat Cloud-aanbieders constant hun producten (moeten) blijven vernieuwen, beschik je altijd over de nieuwste updates. De Cloud verhoogt daarmee de kans om verdachte activiteiten binnen je netwerkomgeving te detecteren en te analyseren, zodat je snel kunt handelen als dat nodig is.
  • Vereenvoudigd onderhoud en beheer.
    Wanneer je in de Cloud werkt, vallen een hoop onderhoudswerkzaamheden weg. Updates worden namelijk automatisch geïnstalleerd en beheerders wijzen eenvoudig de juiste rollen en rechten toe aan medewerkers. Dat geeft de IT-afdeling ruimte om zich bezig te houden met strategie en innovatie, in plaats van de hele dag brandjes te blussen en achter de feiten aan te lopen.